De VGZ Mindfulness Coach

4 comments

Mindfulness is een taboe wat steeds meer verdwijnt. Het wordt zelfs op sommige basisscholen geïntegreerd in het onderwijs. Maar wat is mindfulness nu precies? En hoe doe je het?

Mindfulness is een therapievorm voor angst en stress. Een kenmerk van mindfulness is dat je gefocust bent op het hier en nu, en dan het liefst gefocust op jezelf. Hierdoor is het de bedoeling dat je alle stress om je heen vergeet, even het hoofd leeg maken. Mindfulness is niet iets wat je kan of niet kan, je moet het leren. Omdat niet iedereen voor angst of stress naar de psycholoog hoeft, en hierdoor geen mindfulness krijgt, is de VGZ met een mindfulness coach app gekomen. Hierdoor kunnen mensen toch mindfulness ervaren en er, hopelijk, door geholpen worden. Eveneens zijn er verschillende mindfulness workshops waar je, je voor in zou kunnen schrijven. Deze workshops worden gegeven door, meestal, psychologen die in mindfulness gespecialiseerd zijn.


Dit is het icoontje van de VGZ Mindfulness Coach app. Deze app is te downloaden in zowel de Applestore als in de Playstore. De app is gratis.


Zo ziet de app eruit als je deze voor het eerst opent. Hier wordt verteld dat je binnen 5 weken mindful kan worden door middel van het programma van de app. Het programma bestaat uit vijf oefeningen per week, 5 weken lang. De app adviseert om door te blijven oefenen na het programma en de oefeningen te blijven herhalen. De app heeft een functie waardoor je de oefeningen in de agenda van je telefoon kunt plaatsen en ze zodoende niet kunt vergeten. 


Ook heeft de app een functie die de groei van jouw mindfulness proces aangeeft. Dit wordt aangegeven door middel van een bloem. Hoe voller de bloem, des te dichter ben jij op weg naar mindful zijn. De app zegt expliciet dat mindfulness geen wedstrijd is en je niet moet streven naar snel succes of de snelheid waarmee je het oppakt. Mindfulness hoeft niet in één keer te lukken, en als dit zo is, is er niks aan de hand. Gewoon blijven oefenen. 


Hierna volgen de instructies van de werking van de app. 


De mindfulness coach kiest geschikte oefeningen voor jou uit. Je hoeft alleen maar aan te geven hoeveel tijd je voor een oefening hebt, waar je bent en wat je doel is. 


De app doet ook een suggestie om de telefoon op de vliegtuig modus te zetten zodat je tijdens de oefening niet gestoord kunt worden. 


Aan de slag!


Zodra je op aan de slag hebt geklikt komt er een scherm met links bovenin het aantal voltooide oefeningen en rechts bovenin het aantal weken dat je bezig bent. Onderin het scherm zie je de bloem die het proces van groei aangeeft. Ook zie je een play button met daarboven de tekst: 'Maak kennis met visualisatie.' Dit is eveneens de eerste oefening die de app adviseert voor beginners. 

Als je links bovenin op de drie streepjes klikt kom je in een menu terecht. Hier kun je ervoor kiezen om het programma te gaan volgen of om handmatig oefeningen te doen. De oefeningen worden gebaseerd op jouw locatie, tijd en doel zoals in de inleiding ook werd genoemd. 

Ook is er een lijst van oefeningen waaruit je kan kiezen. Deze oefeningen verschillen in tijd en doel. 

De app heeft een rustige uitstraling en is makkelijk te bedienen. Het is ideaal voor mensen die geïnteresseerd zijn in mindfulness maar niet zo goed weten hoe dit werkt. 
Persoonlijk merk ik dat ik erg rustig word van mindfulness en je het resultaat steeds meer merkt naarmate je vordert in het proces. Als je snel gestrest of angstig bent kan ik je deze app zeker aanraden!

Wat vind jij van de mindfulness coach?
Liefs, Annelot.


4 opmerkingen:

  1. Oeh dit is intressant. Hier wil ik meer meedoen! Ik ga even de app opzoeken zo :) thanks voor dit artikel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een fijn artikel! Mindfulness werd mij al door meerdere mensen aangeraden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor de tip! Ik denk dat ik dit wel nodig ben voor mijn examens.

    BeantwoordenVerwijderen